Lachen als meditatie is dat mogelijk?
Ja! Als je totaal lacht, kun je makkelijker afstand nemen tot je denken, en als je tijdens het lachen tóch gedachten waarneemt dan kun je daarmee lachen. Het lachen tijdens een lachmeditatie relativeert de gedachtestroom dat tijdens een lachmeditatie sessie op gang kan komen. Je kunt dan ook gaan waarnemen dat het denken een automatisch proces van de hersenen is.

Wat is het verschil tussen lachyoga en lachmeditatie?
Bij lachyoga ligt de nadruk op het doen van bepaalde oefeningen die gericht zijn op het bevorderen van het lachen. Vaak zijn de oefeningen ook naar buiten gericht en in interactie met andere mensen. Je doet ze samen met de hele groep of in tweetallen en er is veel oogcontact en expressie met het hele lichaam. Het zijn vaak speelse oefeningen waarbij ook muziek wordt gebruikt. De sfeer is dus feestelijk en het is leuk om andere mensen te zien lachen en plezier te zien hebben. Bij lachmeditatie is de aandacht dicht bij jezelf en de ogen zijn gesloten. Je mediteert wel met de groep en je hoort natuurlijk de anderen lachen maar je blijft waarnemen wat er bij jouzelf gebeurt tijdens het lachen en daarna de stilte. Stilte en het gadeslaan, waarnemen is een belangrijk aspect van de lachmeditatie.

Maar bij meditatie moet je toch stil zitten en niet nadenken?
Lachmeditatie is een actieve vorm van mediteren waarbij je lichaam, je stem en ademhaling ook meedoen. De kans op stilte is groter als je eerst de opgebouwde spanningen in je lijf hebt ontladen. Lachen is een zeer krachtige manier om stress en spanning af te bouwen en emoties naar buiten te laten komen. Die emoties kunnen o.a. boosheid, verdriet, angst, schaamte of blijdschap zijn. Bij lachmeditatie gebruik je het lachen als katalysator om deze emoties naar buiten te brengen voordat je in stilte gaat zitten, liggen of staan.

Hoe gaat een lachmeditatie?
Lachmediteren kan net zoals bij de lachyoga op verschillende manieren. De tijdsduur varieert van een kwartier tot een uur of zelfs drie uur.
Lachmeditatie wordt vaak in een groep gedaan omdat samen lachen leuk is en je elkaar makkelijk aansteekt met het lachen.
Je kunt heel goed alleen een lachmeditatie doen. Er zijn cd’s te koop met daarop mensen die lachen óf één persoon die lacht. Dat kan je helpen om alleen te lachen. Als je eenmaal de smaak te pakken hebt gaat het steeds makkelijker. Je kunt zitten op een stoel of meditatie kussen, je kunt ook gaan liggen, staan of zelfs wandelen. Meestal doe je eerst wat rek en strek oefeningen om je lijf wat losser te maken. Lachen is een behoorlijk inspannende activiteit wat gelijk staat aan duursport. Daarna sluit je je ogen en zorgt dat je eerst contact hebt met je lichaam en je ademhaling kunt waarnemen. Dan begin je met het laten opkomen van een glimlach en laat je giechelen opborrelen vanuit je buik. Gebruik een wekker of stopwatch als je een bepaalde tijd wilt lachen. In een groep bewaakt degene die de meditatie begeleid de tijd. Na het lachen volgt er een fase van stilte en rust. Je ademt rustig in je buik en neemt waar wat er zoal is aan gevoelens en lichaamsensaties, geluiden om je heen en geluiden in je lichaam. Je kunt daarna stoppen of de energie weer in beweging brengen door te dansen.

Waarom zou ik lachmediteren?
Bij langere lachsessies kun je gerust zeggen dat het diepe transformerende processen zijn die reinigend werken op emotioneel gebied maar ook je hele gesteldheid zal lichter en luchtiger aanvoelen, alsof je je zelf hebt schoon gelachen. Je hoort en leest vaak in stukken over lachen dat het als het ware aanvoelt als een innerlijke douche. Het kan dus een therapeutische en helende werking hebben.
Het lachen in een groep bevordert ook het gevoel van verbondenheid . Samen lachen is eigenlijk alsof je deelt in liefde. Lachen met elkaar is warm en vaak ook heel vurig. Je geeft elkaar de ruimte om te genieten van jouw vuur en je kracht. Door totaal te lachen kan serieusheid, dat ijzig, vast en stram aanvoelt, smelten. Je wordt weer vloeibaar en levendig. Het bevordert de positieve stemming in een groep en in jezelf Dit kun je elkaar geven in een lachmeditatie maar ook in de lach yoga.

Positieve effecten van Lachmeditatie en lachyoga fysiek:

* Ontspant de spieren en zorgt voor een grotere bloedtoevoer naar alle organen en spieren in het lichaam.
* Lachen brengt het niveau van stresshormonen( adrenaline) naar beneden en verlaagt cortison.
* Verbetert de weerstand in ons lichaam.
* Verhoogt het herstellende vermogen bij ziekte.
* Goed voor de spijsvertering,de longen,hart, lever, darmen
* Maakt de stem krachtiger en de longen ook.
* Bevordert de ademhaling.
* Verlaagt de bloeddruk.
* Is een natuurlijke pijnstiller ( vanwege de endorfines die vrijkomen bij het lachen)
* Bevordert de lichamelijke conditie. Volgens dr. William Fry van de Stanford Universiteit ( USA) staat een minuut lachen gelijk aan 10 minuten oefenen op een roeimachine

Positieve effecten van Lachmeditatie en lachyoga sociaal en mentaal:

* Bevordert creativiteit.
* Je maakt betere beslissingen door de positieve staat van bewustzijn waarin je verkeerd na een lachmeditatie.
* Reduceert angst.
* Bevordert zelfvertrouwen en zelfwaardering.
* Geeft een gevoel van verbondenheid met de omgeving.
* Geblokkeerde emoties / vastgezette energie komt vrij waardoor je meer energie kan ervaren.
* Bevordert een positieve kijk op het leven.
* Helpt om piekeren te verminderen.
* Kan depressieve stemmingen en klachten doen verminderen.